Plaatsing Stolpersteine

Locatie: Franz Schubertstraat, Petrarcalaan + Wilde Westen
Datum: 23 apr

Stolpersteine - struikelstenen in het Nederlands - is een project van de Duitse kunstenaar Gunter Demnig. Hij brengt gedenktekens aan op het trottoir voor de huizen van mensen die door de nazi’s gedeporteerd zijn. Op maandag 23 april zal Gunter Demnig bij enkele gedenkwaardige locaties in de wijk deze stolpersteine plaatsen. Dit zijn Franz Schubertstraat 37, Franz Schubertstraat 85 en Petrarcalaan 59. Op 4 mei, voor aanvang van de dodenherdenking, wordt een wandeling langs deze kleine monumenten georganiseerd.

PROGRAMMA

• 15:00 - 17:00: De eerste Stolpersteine worden gelegd op 3 plekken in de wijk, Franz Schubertstraat 37 (we starten hier), Franz Schubertstraat 85 en de Petrarcalaan 59.
  • Vanaf 17:00: We komen bijeen bij het Wilde Westen, op de eerste verdieping van het Cereolgebouw. Hier wordt de documentaire Kinderen van Toen in de Wijk van Nu, van initiatiefneemster, documentariemaakster en wijkbewoonster, Inge Eijsinga vertoond. Inge is ook aanwezig voor toelichting en vragen. Tevens is er de mogelijkheid om een eenvoudige maaltijd te nuttigen, met medewerking van vrijwilligers en bewoners van het AZC.

Foto: Sigismund von Dobschütz