Plaatsing Stolpersteine

LocatieFranz Schubertstraat, Petrarcalaan + Wilde Westen
Datummaandag 23 april 2018

Stolpersteine - struikelstenen in het Nederlands - is een project van de Duitse kunstenaar Gunter Demnig. Hij brengt gedenktekens aan op het trottoir voor de huizen van mensen die door de nazi’s gedeporteerd zijn. Op maandag 23 april zal Gunter Demnig bij enkele gedenkwaardige locaties in de wijk deze stolpersteine plaatsen. Dit zijn Franz Schubertstraat 37, Franz Schubertstraat 85 en Petrarcalaan 59. Vervolgens komen we bijeen bij het Wilde Westen, op de eerste verdieping van het Cereolgebouw. Hier wordt de documentaire Kinderen van Toen in de Wijk van Nu, van initiatiefneemster, documentariemaakster en wijkbewoonster, Inge Eijsenga vertoond. Inge is ook aanwezig voor toelichting en vragen. Tevens is er de mogelijkheid om een eenvoudige maaltijd te nuttigen, met medewerking van vrijwilligers en bewoners van het AZC. Op 4 mei, voor aanvang van de dodenherdenking, wordt een wandeling langs deze kleine monumenten georganiseerd.

• 15:00: Plaatsing Stolpersteine (start Franz Schubertstraat 37)
  • 17:00: Inloop bij Het Wilde Westen (Cereolfabriek)
  • 17:40: Introductie
  • 17:50: Opening door wethouder Victor Everhardt
  • 18:10: Start film Kinderen van Toen in de Wijk van Nu
    In de theaterzaal. Let op: er is plek voor de eerste 100 personen.
  • 18:30: Nagesprek
  • 18:45: Samen eten (kantine, max. 35 personen, €17,50 p.p.)
    Eventueel kan ook op de begane grond bij Buurten gegeten worden.
  • 18:45: Eventueel een tweede vertoning van de film.

Foto: Sigismund von Dobschütz